Ogólnopolskie Sejmiki
Placówek Wychowania Pozaszkolnego
1995-2017
Sejmiki, coroczne spotkania nauczycieli i dyrektorów placówek wychowania pozaszkolnego są ogólnopolskim forum organizowanym od 1995 roku. Kolejno w każdym roku ich przygotowanie i organizację podejmują Młodzieżowe Domy Kultury i Ogniska Pracy Pozaszkolnej w swoich miastach, przy wsparciu władz samorządowych i oświatowych. Inicjatorem i organizatorem pierwszych 14-tu sejmików było w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie przy wydatnym udziale Krajowej Rady Placówek Wychowania Pozaszkolnego. W roku 2010 część kompetencji Rady przejęło Polskie Stowarzyszenie Wychowania Pozaszkolnego im. A. Kamińskiego na mocy uchwały Ogólnopolskiego Sejmiku, między innymi przyjęto współorganizację corocznych sejmików.
Krakowskie sejmiki lat 1995-2008 odbywały się w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie z udziałem programowym Młodzieżowych Domów Kultury Krakowa i kilkakrotnie Domu Ludowego w Bukowinie Tatrzańskiej, co łączyło się z poznawaniem autentycznego folkloru podhalańskiego i warsztatami z zakresu bogactwa kulturowego góralszczyzny.
XV sejmik w roku 2009 odbył się w Warszawie łącznie z Kongresem Kultury Polskiej; współogranizatorami były Ministerstwa: Edukacji Narodowej, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej oraz Krajowa Rada Placówek Wychowania Pozaszkolnego.
Sejmiki lat 2010-2016 odbywały się w Młodzieżowych Domach Kultury: Opola, Tomaszowa Mazowieckiego, Zduńskiej Woli, Białegostoku, Świdnicy, w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi, Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Starogardzie Gdańskim i XX sejmik jubileuszowy w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie.
W każdym spotkaniu uczestniczyło od 90- 170 osób z 40-50 miast Polski. Sejmiki mają wybitnie charakter szkoleniowy, warsztatowy i metodyczny co jest zgodne z oczekiwaniami uczestników.
Do najaktywniejszych uczestników i w większości współorganizatorów kolejnych ogólnopolskich sejmików należą:
- z krakowskich placówek: Ewa Czekaj z Centrum Młodzieży i MDK-Domu Harcerza z ul. Reymonta, Mieczysław Czytajło z MDK-Dom Harcerza im. A. Kamińskiego, Teresa Grzybowska z MDK im. K.J Gałczyńskiego, Marta Rajek z Centrum Młodzieży,
- z Ognisk Pracy Pozaszkolnej: Anita Geratowska z OPP „Przygoda” z Rybnika, Mieczysław Jagła z MOA w Niepołomicach, Mirosława Muller i Grzegorz Oller ze Starogardu Gdańskiego, Urszula Strzelczyk z Kozienic, Iwona Wilk z Dąbrowy Górniczej,
- z Młodzieżowych Domów Kultury: Zbigniew Curyl ze Świdnicy, Maria Donat ze Zduńskiej Woli Alina Frątczak i Mariola Tylke z Ozorkowa Jan Górski z MDK w Poznaniu, Ireneusz Herisz z Bytomia, Tadeusz Kotela z Tomaszowa Mazowieckiego, Romana Ludwicka z Płocka, Adam Łątocha z Bydgoszczy, Elżbieta Marciniszyn z Opola, Tadeusz Michałkiewicz z Kluczborka, Sławomir Pijanowski z Kutna, Elżbieta Sobkowiak z Radomia, Grażyna Wójcik z Pabianic.
Efekty Ogólnopolskich Sejmików Placówek Wychowania Pozaszkolnego:
- Konsolidacja środowiska placówek wychowania pozaszkolnego
- Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk metodycznych i specjalistycznych w zakresie szeroko pojętej edukacji kulturalnej,
- Zainspirowanie wymian młodzieży – uczestników zajęć, zespołów artystycznych pomiędzy placówkami z różnych części kraju
- Organizowanie corocznego ogólnopolskiego przeglądu zespołów wokalnych i muzycznych z placówek wychowania pozaszkolnego „Opole-Artis”
- Pomoc w podnoszeniu, uzupełnianiu i aktualizacji kwalifikacji przez nauczycieli i dyrektorów placówek
- Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego, w tym również związanych z reformą systemu oświatowego, przepisów przejściowych i.t.d.
- Doskonalenie kierowania i zarządzania oświatową placówką wychowania i edukacji pozaszkolnej
- Tworzenie w świadomości władz oświatowych i samorządowych oraz samych nauczycieli placówek, przeświadczenia o ich znaczącej funkcji w wychowaniu i edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży w środowiskach lokalnych
- Przekonanie o priorytetowej roli współpracy placówek wychowania pozaszkolnego ze szkołami w realizacji różnorodnych przedsięwzięć kulturalnych, imprez oraz wzbogacania form wychowania i edukacji kulturalnej
- Osiągnięcie przez placówki w wielu miastach Polski statusu inspiratora, koordynatora i realizatora imprez kulturalno-oświatowych na swoim terenie
- Utworzenie przez placówki wychowania pozaszkolnego własnego organu reprezentującego Krajowej Rady Placówek Wychowania Pozaszkolnego a następnie Polskiego Stowarzyszenia Wychowania Pozaszkolnego im. A. Kamińskiego.
-
Artykuły
-
Odsłony: 2074