Krystyna Grzesiak
Placówka wychowania pozaszkolnego jako obszar kształtowania kompetencji uczestników zajęć do świadomego uczestnictwa w kulturze
artykuł ukazał się w książce: Kompetencje- Kształcenie- Ewaluacja, W poszukiwaniu innowacyjnego modelu kształtowania i oceny kompetencji uczniów młodszych, red. Joanna Aksman, Alena Douskova, Jolanta Gabzdyl i inni, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2015,
ISBN: 978-83-65208-00-2.
Placówki wychowania pozaszkolnego – wprowadzenie do zagadnienia
Czas wolny młodego człowieka to ważna sfera życia społecznego. Wartościowe jego zagospodarowanie przeciwdziała wielu niepożądanym zachowaniom.Konieczność właściwego zorganizowaniaczasu wolnego dzieciom i młodzieży ma w Polsce bogate tradycje. Pierwsze działania w tym obszarze podjęła Komisja Edukacji Narodowej. W „Ustawach”Komisji znalazło się wiele uwag dotyczących wychowania, a w szczególności objęcia planową opieką wychowawczą pozaszkolnego życia młodzieży. Intensywny rozwój wychowania pozaszkolnego przypada na przełom XIX i XX wieku. W tym czasie zaczęły powstawać instytucje uwzględniające w swoich programach koncepcje wychowania zintegrowanego, gdzie wpływ szkoły i środowiska, w tym także pozaszkolnego, na wychowanie dzieci i młodzieży był równie istotny. Ważną rolę w organizowaniu czasu wolnego młodych ludzi spełniały ogrody jordanowskie[1]. Pierwszy taki ogród, na powierzchni około 22 ha, założył w Krakowie w roku 1889 dr Henryk Jordan (1842-1907)[2]. Powstające w tym czasie w Polsce ogrody jordanowskie stwarzały dzieciom i młodzieży warunki sprzyjające rozwojowi fizycznemu, społecznemu i psychicznemu.Organizacją czasu wolnego dzieci i młodzieży zajmowały się również: Polskie Towarzystwo Gimnastyczne Sokół [3]oraz Stowarzyszenie Męskiej Młodzieży Chrześcijańskiej – YMCA (Young Men's Christian Association)i Żeńskiej Młodzieży Chrześcijańskiej – YWCA (Young Women’s Christian Association)[4]. Pierwsze placówki wychowania pozaszkolnego, tak zwane „ogniska” oraz kluby niedzielne zakładało i prowadziło Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci (działało w latach 1926 – 1949)[5].
-
Artykuły
-
Odsłony: 3509
Czytaj więcej: Placówka wychowania pozaszkolnego jako obszar kształtowania kompetencji uczestników zajęć do...
dr Krystyna Grzesiak
Rola placówek wychowania pozaszkolnego w wychowaniu do wartości
artykuł ukazał się w czasopiśmie Państwo i Społeczeństwo, numer zatytułowany: Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, ROK XVI, 2016 nr 2, Kraków 2016, red. Joanna Aksman, Krystyna Grzesiak, e-ISSN 2451-0858, ISSN 1643-8299.
Wartość – próba definicji
Wartości dotyczą wszystkich wymiarów ludzkiego życia jak również wyznaczają nasze postawy wobec innych członków społeczeństwa i otaczającej rzeczywistości. Wprowadzają ład i porządek, pomagają odnaleźć się człowiekowi we współczesnym świecie.
Słowo „wartość” pochodzi od łacińskiego słowa valorlub valare, które znaczy:„wartość”, „być wartym”. Pojęcie wartości można odnosić między innymi do idei, osób, rzeczy, zjawisk lub do ich określonych właściwości. Zdefiniowanie wartości nie jest rzeczą prostą. Poniżej dokonany zostanie krótki przegląd rozumienia terminu wartość w ujęciu filozofii, psychologii, socjologii i pedagogiki.
-
Artykuły
-
Odsłony: 3300
Czytaj więcej: Rola placówek wychowania pozaszkolnego w wychowaniu do wartości
Ogólnopolskie Sejmiki
Placówek Wychowania Pozaszkolnego
1995-2017
Sejmiki, coroczne spotkania nauczycieli i dyrektorów placówek wychowania pozaszkolnego są ogólnopolskim forum organizowanym od 1995 roku. Kolejno w każdym roku ich przygotowanie i organizację podejmują Młodzieżowe Domy Kultury i Ogniska Pracy Pozaszkolnej w swoich miastach, przy wsparciu władz samorządowych i oświatowych. Inicjatorem i organizatorem pierwszych 14-tu sejmików było w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie przy wydatnym udziale Krajowej Rady Placówek Wychowania Pozaszkolnego. W roku 2010 część kompetencji Rady przejęło Polskie Stowarzyszenie Wychowania Pozaszkolnego im. A. Kamińskiego na mocy uchwały Ogólnopolskiego Sejmiku, między innymi przyjęto współorganizację corocznych sejmików.
Krakowskie sejmiki lat 1995-2008 odbywały się w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie z udziałem programowym Młodzieżowych Domów Kultury Krakowa i kilkakrotnie Domu Ludowego w Bukowinie Tatrzańskiej, co łączyło się z poznawaniem autentycznego folkloru podhalańskiego i warsztatami z zakresu bogactwa kulturowego góralszczyzny.
XV sejmik w roku 2009 odbył się w Warszawie łącznie z Kongresem Kultury Polskiej; współogranizatorami były Ministerstwa: Edukacji Narodowej, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej oraz Krajowa Rada Placówek Wychowania Pozaszkolnego.
Sejmiki lat 2010-2016 odbywały się w Młodzieżowych Domach Kultury: Opola, Tomaszowa Mazowieckiego, Zduńskiej Woli, Białegostoku, Świdnicy, w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi, Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Starogardzie Gdańskim i XX sejmik jubileuszowy w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana w Krakowie.
W każdym spotkaniu uczestniczyło od 90- 170 osób z 40-50 miast Polski. Sejmiki mają wybitnie charakter szkoleniowy, warsztatowy i metodyczny co jest zgodne z oczekiwaniami uczestników.
Do najaktywniejszych uczestników i w większości współorganizatorów kolejnych ogólnopolskich sejmików należą:
- z krakowskich placówek: Ewa Czekaj z Centrum Młodzieży i MDK-Domu Harcerza z ul. Reymonta, Mieczysław Czytajło z MDK-Dom Harcerza im. A. Kamińskiego, Teresa Grzybowska z MDK im. K.J Gałczyńskiego, Marta Rajek z Centrum Młodzieży,
- z Ognisk Pracy Pozaszkolnej: Anita Geratowska z OPP „Przygoda” z Rybnika, Mieczysław Jagła z MOA w Niepołomicach, Mirosława Muller i Grzegorz Oller ze Starogardu Gdańskiego, Urszula Strzelczyk z Kozienic, Iwona Wilk z Dąbrowy Górniczej,
- z Młodzieżowych Domów Kultury: Zbigniew Curyl ze Świdnicy, Maria Donat ze Zduńskiej Woli Alina Frątczak i Mariola Tylke z Ozorkowa Jan Górski z MDK w Poznaniu, Ireneusz Herisz z Bytomia, Tadeusz Kotela z Tomaszowa Mazowieckiego, Romana Ludwicka z Płocka, Adam Łątocha z Bydgoszczy, Elżbieta Marciniszyn z Opola, Tadeusz Michałkiewicz z Kluczborka, Sławomir Pijanowski z Kutna, Elżbieta Sobkowiak z Radomia, Grażyna Wójcik z Pabianic.
Efekty Ogólnopolskich Sejmików Placówek Wychowania Pozaszkolnego:
- Konsolidacja środowiska placówek wychowania pozaszkolnego
- Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk metodycznych i specjalistycznych w zakresie szeroko pojętej edukacji kulturalnej,
- Zainspirowanie wymian młodzieży – uczestników zajęć, zespołów artystycznych pomiędzy placówkami z różnych części kraju
- Organizowanie corocznego ogólnopolskiego przeglądu zespołów wokalnych i muzycznych z placówek wychowania pozaszkolnego „Opole-Artis”
- Pomoc w podnoszeniu, uzupełnianiu i aktualizacji kwalifikacji przez nauczycieli i dyrektorów placówek
- Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego, w tym również związanych z reformą systemu oświatowego, przepisów przejściowych i.t.d.
- Doskonalenie kierowania i zarządzania oświatową placówką wychowania i edukacji pozaszkolnej
- Tworzenie w świadomości władz oświatowych i samorządowych oraz samych nauczycieli placówek, przeświadczenia o ich znaczącej funkcji w wychowaniu i edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży w środowiskach lokalnych
- Przekonanie o priorytetowej roli współpracy placówek wychowania pozaszkolnego ze szkołami w realizacji różnorodnych przedsięwzięć kulturalnych, imprez oraz wzbogacania form wychowania i edukacji kulturalnej
- Osiągnięcie przez placówki w wielu miastach Polski statusu inspiratora, koordynatora i realizatora imprez kulturalno-oświatowych na swoim terenie
- Utworzenie przez placówki wychowania pozaszkolnego własnego organu reprezentującego Krajowej Rady Placówek Wychowania Pozaszkolnego a następnie Polskiego Stowarzyszenia Wychowania Pozaszkolnego im. A. Kamińskiego.
-
Artykuły
-
Odsłony: 2073
W dniach 3 i 4 grudnia 2019r. odbyło się niezwykłe posiedzenie Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wychowania Pozaszkolnego w Ognisku Pracy Pozaszkolnej Zespołu „Przygoda” w Rybniku.
Tam co roku od wielu lat organizowany jest wojewódzki festiwal dla dzieci przedszkolnych i szkolnych pt. „Karolinka” nad, którym honorowy patronat sprawuje nasze Stowarzyszenie. Z przyjemnością i uznaniem podziwialiśmy piękne, regionalne występy artystyczne, śląskie dawne i współczesne piosenki, muzykę, tańce, stroje, scenki i miniaturki teatralne, konkursy. Wierność tradycjom tego regionu, przepiękne występy Zespołu „Przygoda” były dla uczestników – uczniów, nauczycieli i członków Zarządu PSWP wspaniałym przeżyciem.
Zarząd PSWP ufundował 2 nagrody, które otrzymali: Zespół „Fralki” ze Szkoły Podstawowej w Raciborzu i Zuzanna Horny z Zespołu „Przygoda” w Rybniku.
Impreza była wzorowo przeprowadzona i świadczyła o autentycznej pasji organizatorów: dyrekcji i grona pedagogicznego w pielęgnowaniu polskości i regionalizmu śląskiego.
-
Działalność
-
Odsłony: 908
. W dniach 2-4.10.2019r. w MCKiE „Dom Harcerza” odbywał się XXVI Ogólnopolski Sejmik Placówek Wychowania Pozaszkolnego. Mieliśmy zaszczyt być organizatorami tego wydarzenia wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Wychowania Pozaszkolnego im. Aleksandra Kamińskiego w Krakowie. Gościliśmy w naszej placówce dyrektorów i nauczycieli z Młodzieżowych Domów Kultury, Ognisk Pracy Pozaszkolnej, Centrów Młodzieży, Centrów Zajęć Pozaszkolnych i Pałaców Młodzieży z całej Polski.
Podczas uroczystego otwarcia Sejmiku Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wychowania Pozaszkolnego im. Aleksandra Kamińskiego Pani Lucyna Frąckiewicz-Godyń wręczyła honorowe odznaki PSWP: Prezydentowi Miasta Zielona Góra Panu Januszowi Kubickiemu, Dyrektorowi Departamentu Edukacji i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Zielona Góra i Przewodniczącej Sejmiku Województwa Lubuskiego Pani Wiolecie Haręźlak oraz Przedstawicielce Rady Rodziców przy MCKiE „Dom Harcerza” Pani Izabeli Mertce-Marszałek. Honorową odznakę wręczono także Pani Kindze Krutulskiej – Dyrektorowi MCKiE „Dom Harcerza”.
Tematem przewodnim Sejmiku było „Rozwijanie zdolności poznawczych i artystycznych dzieci i młodzieży. Metody i nowe obszary oddziaływań placówek wychowania pozaszkolnego w środowisku.” W ramach Sejmiku odbyły się wykłady: „Status prawny placówek wychowania pozaszkolnego (rozporządzenia regulujące ich funkcjonowanie w systemie oświaty), który poprowadziła Pani Wanda Derska-Koziński oraz „Zajęcia pozaszkolne, ich główne wartości z punktu widzenia celów edukacyjnych, wychowawczych i psychologicznych”, który wygłosiła Pani Grażyna Uhman.
Uczestnicy Sejmiku wzięli udział w kilku tematycznych warsztatach m.in. plastycznych, muzycznych i tanecznych oraz mieli okazję obejrzeć widowisko sceniczne w wykonaniu uczestników zajęć MCKiE „Dom Harcerza”. Goście zwiedzali Zieloną Górę i nasz budynek, którego projekt współfinansowany był przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Przebudowa i rozbudowa budynku na potrzeby Młodzieżowego Centrum Kultury i Edukacji „Dom Harcerza” w Zielonej Górze”. W czasie Sejmiku odbyło się także posiedzenie Zarządu PWSP oraz obrady plenarne.
Serdecznie dziękujemy wszystkim gościom i uczestnikom za udział w XXVI Ogólnopolskim Sejmiku Placówek Wychowania Pozaszkolnego oraz wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji tego wydarzenia. Dziękujemy także za objęcie Sejmiku honorowym patronatem: Prezydentowi Miasta Zielona Góra Panu Januszowi Kubickiemu, Lubuskiemu Kuratorowi Oświaty Pani Ewie Rawie, Gazecie Lubuskiej oraz Radiu Zielona Góra. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć, które wykonał Krzysztof Kubasiewicz.
-
Wydarzenia statutowe
-
Odsłony: 1233